SANNE SCHRIJFT GAAT VERDER OP WORDPRESS.
sanneschrijftcolumns.wordpress.com

Het winkelcentrum

05-03-2014 17:24

Onze buurt is, zoals vrijwel iedere buurt in een grote stad, eigenlijk een klein dorp op zich. We hebben ons eigen groenteboertje, onze eigen slager, kapsalon en zelfs een heuse opticien.

Sinds enige jaren heeft ons prachtige winkelcentrum echter te kampen met behoorlijk wat leegstand. De een na de andere ondernemer vertrekt. Vermoedelijk omdat het niet meer rendabel is. Zo zijn er onder andere een bakker, videotheek, koffie- en theewinkel, makelaar en reisbureau vertrokken. Nou kan ik niet zeggen dat ik bovengenoemde etablissementen bijzonder mis, maar van al die leegstaande panden word je ook niet echt vrolijk.

Zoals het een echt dorp betaamt werd er een aantal maanden geleden een officiële buurtvergadering georganiseerd. Een vergadering waar iedere buurtbewoner mocht meedenken over nuttige, nieuwe bestemmingen voor die deprimerende leegstand. Alle winkels hingen ter aankondiging prachtige posters aan de ramen met daarop aanlokkelijke teksten, die de buurtbewoners moesten overtuigen hun gezicht bij deze buurtvergadering te laten zien. Zo was er onder andere gratis erwtensoep. Nou ben ik ontzettend dol op erwtensoep, dus ik baalde natuurlijk als een stekker dat ik nét die avond andere afspraken had.

Ook had ik op zich graag willen meedenken hoor. Helemaal aangezien er voor mijn gevoel niet echt goed nagedacht wordt door andere betrokkenen. Zo kwam er in het voormalige pand van de makelaar vorig jaar een 'Grape District' te zitten. Voor wie niet weet wat de Grape District is, dit is een wijnwinkel. Op zich is er natuurlijk helemaal niks mis met een wijnwinkel, ware het niet dat we naast de Albert Heijn en de C1000, waar je prima terecht kan voor een lekkere ordinaire slobberwijn voor mensen zoals ik, die het verschil tussen een exemplaar van 5 of 50 euro toch niet proeven, ook nog een Gall en Gall en zelfs een zaak genaamd Garrity Fine Wines om de hoek hebben zitten. Deze laatste speciaal voor de echte luxepoezen, die gaan voor die bijzondere en vooral uitermate kostbare wijnen waar ze, alvorens een slok te proeven, eerst even interessant mee ronddraaien om er daarna nog even uitgebreid aan te ruiken. Voor ieder wat wils, dus nee, een wijnwinkel was nou niet bepaald iets wat we nodig hadden.

Helaas heb ik geen schoolgaande kinderen en ben ik ook geen lid van de plaatselijke voetbal- dan wel tennisvereniging, dus op mijn buren na ken ik relatief weinig dorpsgenoten. De weinige mensen die ik ken lusten waarschijnlijk geen erwtensoep, of hadden net als ik belangrijke andere afspraken gepland. Ik kon dus aan niemand stiekem een lijstje met voorkeuren meegeven, zodat ik toch indirect een beetje kon meebeslissen, want ik had hier natuurlijk allerlei bijzonder goede ideeën over.

Zo zou ik het heerlijk vinden om een schoenmakertje in de buurt te hebben. Aangezien ik zo'n vrouw ben die moeilijk een oud paar weg kan gooien, moet ik dus regelmatig een bezoek brengen aan een schoenmaker. Hoe heerlijk zou het zijn daar niet eerst tien minuten voor te hoeven fietsen. Ook ben ik een groot fan van de Hema. Lekkere no nonsense producten voor weinig centen, dus een Hema om de hoek? Ik stem voor! Maar helaas, ik moest vertrouwen hebben in de voor mij onbekende buurtbewoners die wél de moeite namen deze belangrijke bijeenkomst bij te wonen.

Ik was naderhand uiteraard enorm benieuwd naar de uitkomsten, maar wat er uiteindelijk allemaal besproken is, welke ideeën er geopperd en voorstellen er gedaan zijn, daar kwam ik helaas met geen mogelijkheid achter. Ik heb Google flink aan het werk gezet, maar blijkbaar heeft men niet de moeite willen nemen de notulen via het internet even zichtbaar te maken voor de drukbezette, doch zeer geïnteresseerde afwezige medebewoner.

Vorige maand was ik echter blij verrast ineens wat activiteit in een van de leegstaande panden te bespeuren. In het pand naast het Kruidvat was men druk bezig een nieuwe winkel in te richten. Mijn verbazing was echter groot toen ik langzaam in de gaten kreeg welke nieuwe winkel dit ging worden. Het was toch werkelijk niet te geloven. Dit was wijnwinkeldebacle deel twee. Pal naast het Kruidvat werd een gloednieuwe Etos geboren. Huh? Worden hier niet exact dezelfde producten verkocht?

Mocht er in de toekomst ooit nog een tweede buurtvergadering betreffende het winkelcentrum worden georganiseerd, dan zal elke, en ik bedoel echt elke afspraak daarvoor moeten wijken. Dat moge duidelijk zijn.