SANNE SCHRIJFT GAAT VERDER OP WORDPRESS.
sanneschrijftcolumns.wordpress.com

Post

29-03-2015 19:56

Beste uzelf promotende zelfstandig ondernemer,

U bent natuurlijk ongelooflijk trots op uw kleine onderneming. Hebt jarenlang voor zo'n veeleisende, narcistische baas gewerkt die er aan het eind van de maand consequent vandoor ging met de centjes die mede door uw harde werken de zaak waren binnengestroomd, maar u heeft die driedubbele knoop na lang wikken en wegen weten door te hakken. Uw eigen reikistudio, biologische cateringbedrijf, of klusje-klaar-dienst is nu eindelijk een feit.

Valt toch nog best een beetje tegen hè? Dat toch wel erg welkome bedrag dat maandelijks op een vast moment op uw bankrekening bijgeschreven werd is niet meer. U zult er nu toch echt helemaal zelf voor moeten zorgen dat er onderaan de streep nog wat overblijft om een fatsoenlijke boterham van te kunnen betalen. Wat u daarvoor nodig heeft? Klanten. Heel veel klanten. En hoe kunt u die nou beter bereiken dan met een massale flyeraanval. Elke buurtbewoner, wat zeg ik, elke stadsgenoot zal het weten. Uw bedrijf lost vanaf nu alle ongemakken en problemen op.

“Last van lichte stress vanwege de veeleisende realiteit? Ontsnap er eens aan in mijn gloednieuwe yogastudio.” Geen tijd en al helemaal geen zin om die immense prinsessentaart voor uw veeleisende peuter in elkaar te boetseren? Voor een luttele zestig euro maak ik 'm niet alleen voor u, maar kom ik 'm ook nog eens hoogstpersoonlijk en bovenal 'gratis' langs brengen.” “Bent u door de almaar groeiende stoflaag onderhand vergeten of u tapijt of laminaat op de vloer hebt liggen? Mijn schoonmaaksysteem maakt van elke dampende varkensstal weer een blinkend paleis.”

Geloof me, overenthousiaste zelfstandig ondernemer, ik weet van uw bestaan! Ik kan er namelijk zo onderhand niet meer omheen. U heeft misschien die sticker op mijn brievenbus weleens gezien. Nee, nee laat hij u weten. Ja, ja, zult u denken. En achteloos werpt u de een na de andere door uzelf ontworpen flyer door de bus.

Wat mij betreft maakt u daarmee vooral negatieve reclame voor uw onderneming. U neemt namelijk mijn wensen totaal niet serieus. Hoopt misschien stilletjes dat er achter die glanzende, grijze gleuf iemand woont die de nekspieren al wekenlang hopeloos in de war heeft zitten, en een vreugdedans zal maken bij het zien van uw gepromote, en alles verhelpende nekmassages. Of iemand die toevallig de volgende dag plots een ritje Schiphol nodig heeft, door een plotselinge stroomstoring het internet niet kan raadplegen, het nummer van de TCA na het zoveelste kloterige taxiritje woedend uit z'n telefoon heeft geknikkerd en ineens, dankzij u, uw Schipholdienst en dat armetierige visitekaartje (dat u WEKELIJKS in de bus duwt) toch nog op tijd voor z'n vlucht is.

Ik moet u helaas uit uw droom helpen. Uw visitekaartjes en promotieflyers belanden hier in het pand massaal in de gezamenlijke papierbak die hier heel strategisch pal onder ons brievenbusblok is geplaatst. De papierbak die onze schoonmaker, zo ontdekte ik laatst, wekelijks met een achteloze worp in de ordinaire vuilcontainer mietert, over desillusies gesproken...

Ik wens u uiteraard al het succes van de wereld, maar verzoek u bij deze dus vriendelijk mijn brievenbus in het vervolg over te slaan. Ik ben namelijk iemand die op zoek gaat naar oplossingen wanneer de problemen zich aandienen. Daar gebruik ik vervolgens doorgaans het internet voor. U weet wel, dat wereldwijde web waar tegenwoordig alles op te vinden is. Mocht uw onderneming daar ook op te vinden zijn en inderdaad zo onderscheidend en vernieuwend zijn als u doet voorkomen, komen we elkaar in de toekomst misschien nog wel eens tegen.

Met vriendelijke groet,

Sanne Kuipers